HTML

Egyvilág - Fórum

Ez az Egyvilág című készülő könyvhöz tartozó fórum. Itt lehet nyilvánosan kifejteni és megvitatni a könyvvel kapcsolatos gondolatokat. A könyv részletes bemutatása és a teljes szövegű kézirat a központi oldalon (www.egyvilag.hu) található. Sok fontos és érdekes dologról olvashatsz ott, ha még nem jártál arra, látogasd meg! A kézirat és a véleményezés nyílt, mindenki érdeklődését, hozzászólásait szívesen veszem. (A szerzői joggal kapcsolatos nyilatkozatot és az elérhetőséget is lásd az iménti internet címen.)

A legutóbbi kommentek

  • gmihaly621: @Szalay Miklós: Azért S. atyus nem mondható nacionalistának, ellenkezőleg ! (2017.06.03. 21:21) CEU, Fidesz, baloldal
  • Szalay Miklós: @MaxVal BircaMan HJCD: Ui. Félénk helyett jobban szeretem, ha békülékenynek titulálnak. Valaki olyannak, aki megpróbálja betemetni ezeket a teljesen... (2017.05.27. 22:47) CEU, Fidesz, baloldal
  • Szalay Miklós: @gmihaly621: Mellébeszélésnek azért tűnhet, mert megpróbál elszakadni a végletektől, a kiegyensúlyozott álláspontokat pedig nehezebb elmagyarázni, e... (2017.05.27. 11:02) CEU, Fidesz, baloldal
  • Utolsó 20

Az értelem elemei

2013.07.18.

(Az alábbi egy rövidített változat, emlékeztetőül. A teljes változatot itt találod, a többi véleményezési lehetőséggel együtt.)

 

(Hozzászólni a szöveg alatt lehet.)

 

1.   Az értelem jelentése és elemei

Az értelem az elme képessége a megismerésre és megértésre.

Ezt nagyobb részt a tudat végzi, de az elme részét képező „számítógép” is jelentős szerepet játszik benne, például az emlékek kezelésével vagy a beleérzések előállításával.

Az értelemnek három eleme van: a tudás, az intelligencia és a beleérzés.

1)    Tudás

Tudni információt lehet, információból azonban sokféle van: lehet az szavakba önthető lexikális tudás, tényanyag, ahogyan az ember tudja a Himnusz szövegét, lehetnek módszerek, eljárások, például, hogy hogyan kell megoldani egy másodfokú egyenletet, de lehetnek emlékképek, és mindenféle egyéb érzékletek emlékei is.

2)    Intelligencia

Az intelligencia a felfogás gyorsasága, a logika élessége, az összefüggések átlátásának képessége.

3)    Beleérzés

Ez egy logikán túli képesség, melynek segítségével valaki nem lépésről-lépésre elemzi ki a dolgokat, hanem egy lépésben érez rájuk, beugrik neki a megoldás.

A beleérzésnek három fajtáját lehet megkülönböztetni, attól függően, hogy mi az, amibe beleérzünk:

·     Intuíció

Ekkor különféle bonyolult problémák megoldására érzünk rá.

·     Asszociativitás

Ennek segítségével a távoli összefüggések felismerésére képes valaki.

·     Empátia

Ez az elme (mint bonyolult dolog) állapotának, működésének megértésére való képesség.

2.   Mintafelismerés

Amikor ezt a szót halljuk, akkor alapból valamilyen ábrának, grafikának a felismerésére gondolhatunk. Valóban, ez is egyfajta minta, de tágabb értelemben vett mintából sokféle van. Minta egy leírt szó, egy arc, egy zenemű, de az élethelyzetek, problémák, az ok-okozati összefüggések is – minden, aminek szerkezete van, akármilyen elvont legyen is az.

Az ember igen jó a mintázatok felismerésében. Lényeges, hogy ez a felismerés a minta egészére nézve, egyszerre történik meg, nem pedig annak lépésről-lépésre, részletről-részletre történő elemzése során. Például akkor is ezt tesszük, amikor az intuíciónkat használjuk.

Az intelligencia, különösen bonyolult problémákkal szembesülve, könnyen alul maradhat a mintafelismeréssel, az intuícióval, a tapasztalattal szemben.

3.   Mennyire járnak együtt az értelem elemei?

Az emberekben az értelem egyes elemei különböző mértékig lehetnek fejlettek.

A legjellemzőbb, hogy…

·     Intelligens ember is lehet tudatlan.

·     Nagy tudású emberek is lehetnek híján az intelligenciának

Fontos tehát, hogy az emberek értelmi képességeit – a magunkét is – több szempontból: tudás, intelligencia és beleérző képesség szempontjából ítéljük meg. Például attól még, hogy valaki intelligens, ne tekintsük automatikusan nagy tudásúnak, és fordítva.

4.   Az értelem elemeinek kombinációi $

Attól függően, hogy az értelem három eleme közül ki melyekben erős, különböző típusú emberek vannak, akik jellemzően különböző foglalkozásokat űznek, különböző tevékenységeket végeznek.

Fontos, hogy amiket alább leírok, azok csak tendenciák, nem feltétlenül igazak az említett csoportok minden egyes tagjára. Így lehetnek olyanok, akik elsősorban intelligensek és jó beleérző képességgel rendelkeznek, mégsem üzletember lesz belőlük, hanem mondjuk színész. Másfelől természetesen lehetnek nagy tudású üzletemberek is. Jellemzően azonban az emberek a képességeikhez illő szakmát választanak, utóbbiak pedig a művelésükhöz szükséges képességekkel rendelkezőket fogadják be. Lásd ehhez az ‘Attitűd, sztereotípia, előítélet’ témát, valamint csoportok helyes jellemzéséről írtakat ‘A csoportok problémáinak kezelése’ témában.

Továbbá, az említett foglalkozások csak példák. Másokat is felhozhattam volna helyettük, és a többi foglakozás is besorolható lenne, ha nem is ennyire jellemző módon.

Az értelem elemeinek kombináció és a nekik megfelelő foglalkozások tehát:

·     Egyik sem: piti bűnöző

·     Tudás: bölcsész, a humán tudományok művelője

·     Intelligencia: matematikus, a reál tudományok művelője

·     Beleérző képesség: színész, művész

·     Tudás és intelligencia: szakértő

·     Intelligencia és beleérző képesség: üzletember, hadvezér, sakkozó

·     Tudás és beleérző képesség: komolyabb író

·     Tudás, intelligencia és beleérző képesség: komolyabb filozófus

5.   Speciális értelmi képességek

1)    Zseni

2)    Tehetség

3)    Bölcs

Lásd még az ‘Érvényesülés’ témában, hogy a tudás, az intelligencia és a beleérző képesség milyen szerepet játszik az érvényesülésben.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

http://egyvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr635413085

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Nincsenek hozzászólások.